10 اختلاف چرم طبیعی با چرم مصنوعی

انواع مختلفی از چرم وجود دارد که هنگام خرید لوازم چرمی گیج کننده است. در یک دسته بندی کلی میتوان چرم را به دو گروه چرم مصنوعی و چرم طبیعی تقسیم بندی کرد که هر کدام از این تقسیم بندی ها نیز خود دارای دسته و تقسیم بندی های دیگری نیز میشود. در این مقاله به بررسی این دو دسته بندی کلی میپردازیم با وجود انواع متعدد چرم در بازار ، تشخیص تفاوت بین آنها در هنگام خرید محصولات چرمی می تواند چالش برانگیز باشد. بسته به نوع چرم موردنظر یا کیفیتی که در محصولات چرمی جستجو می کنید ، باید خصوصیات و تفاوت آنها را بدانید. با برررسی و مشخص شدن مزایا و معایب هر کدام وکنار هم قرار دادن آنها تفاوت هایشان مشخص شده  و به راحتی میتوان چرم مصنوعی را از چرم طبیعی تشخیص داد.

مزایای چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی

چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر است:
چرم مصنوعی معمولاً بسیار ارزان تر از چرم طبیعی است. یکی از پارامترهای اصلی هنگام مقایسه ،هزینه است. چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی قیمت بسیار بالاتری دارد ، تولید چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی آسان تر است.
چرم مصنوعی بسیار مقاوم است و ماندگاری زیادی خواهد داشت. این خصوصیت باعث میشود چرم مصنوعی در برابر سائیدگی و خراش هایی که باعث خراب شدن چرم اصل می شود مقاومت کند.
مواد چرم مصنوعی را می توان معمولاً با پارچه و آب گرم تمیز کرد. برخلاف چرم طبیعی، رطوبت را در خود حفظ نمی کند ، به همین دلیل چرم مصنوعی در مواجه با رطوبت تغییر شکل و تابخورده نمیشود. از آنجا که چرم طبیعی به طور طبیعی دارای منافذ ریزی می باشد،  می تواند مایع را به راحتی جذب کند. در نتیجه باعث لک شدن آن و تمیز کردن آن دشوار می شود.  هنگام تمیز کردن آن از پاک کننده هایی که باعث سائیده شدن میشود باید خودداری کرد. تمیز کردن چرم مصنوعی بمراتب آسانتر از تمیز کردن چرم طبیعی است زیرا مایعات را  بخود جذب نمی کند.

چرم مصنوعی با تغییر در دانه ، رنگ و بافت ،اصلاح شده و بهبود یافته است تا همانند چرم طبیعی با کیفیت جلوه کند.به همین خاطر ظاهری تقریبا یکنواخت دارد زیرا تمام قطعات مواد تشکیل دهنده آن از یکسان است.

چرم طبیعی جلوه زیباتری نسبت به چرم مصنوعی دارد. اگرچه رنگبندی محدوتری دارد و از بافت متناقضی برخوردار است. ولی از بافتی نرم و لطیف برخوردار است در تولید چرم های مصنوعی می توان از انواع بافت ها و الگوها جهت متنوع کردن محصول استفاده کرد. علاوه بر این ، از آنجا که چرم مصنوعی یک مواد شیمیایی تهیه می شود ، می توان آن را به هر رنگ دلخواه تولید کرد. این خصوصیت برای صنعت مد امکان آزادی بیشتری جهت استفاده از آن را فراهم می کند.
برش و دوخت چرم مصنوعی از چرم طبیعی راحت تر است. علاوه بر این ، سوراخ  محل دوخت در چرم مصنوعی معمولاً کمتر مورد توجه قرار می گیرند و نخ ها با آن به طور یکپارچه تری ترکیب می شوند.

معایب چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی

چرم مصنوعی هرچند بسیار بادوام است ولی مانند چرم طبیعی خاصیت تنفسی و  مقاومت کششی و سایشی ندارد.با این وجود ، در برابر سوراخ شدن و پارگی مقاوم نیست. چرم طبیعی در طول زمان، ماندگاری بالایی دارد ومانند نوع مصنوعی ترک نمی خورد و پوسته پوسته نمیشود.

چرم مصنوعی یا چرم طبیعی

بسیاری از مردم بوی چرم مصنوعی را دوست ندارند. چرم مصنوعی بویی شبیه لاستیک یا مواد شیمیایی میدهد البته از نوعی دیگر چرم مصنوعی بدلیل اینکه در فرایند تولید آن از ضایعات و خرده های چرم طبیعی استفاده میشود،  ممکن است بوی بیشتری شبیه چرم طبیعی داشته باشد. اما چرم طبیعی بدلیل تهیه آن از پوست حیوانات بوی خاص و منحصر بفردی دارد و به راحتی قابل تشخیص است .
تا اینجا به بررسی مزایا و معایب چرم مصنوعی و چرم طبیعی پرداختیم که باتوجه به موارد گفته شده میتوان تفاوت هایی که آنها  با هم دارند را به موارد زیر اشاره کرد:
پشت چرم طبیعی پرز دار است ، در حالی که پشت چرمهای مصنوعی به صورت شبکه ای با نخ بافته شده است ، پس اگر نخ دیدید ، چرم مصنوعی است .
هنگامی که به قسمت ‌های مختلف چرم طبیعی دست بزنید چرم یک دست نیست ، یعنی بعضی جاها نازک و بعضی جاها ضخیم‌ است.چون قسمت ‌های مختلف پوست حیوانات ضخامت‌ های متفاوتی دارد . در حالی که چرم مصنوعی چون با دستگاه درست می‌ شود، کاملا یکدست است .
اگر چرم طبیعی را زیر نور بگیرید نور را یکدست منعکس نمی ‌کند و بعضی جاهای آن مات و بعضی جاها براق به نظر می ‌رسد . همینطور اگر به طرح روی آن دقت کنید ،  دارای طرح غیر تکراری و منحصر به فرد است . اگر روی چرم طرح تکراری و قابل دنبال کردن دیدید ، مطمئنا طرح پرسی و چرم مصنوعی است .

چرم مصنوعی یا چرم طبیعی

یکی از مهمترین نشانه‌ها برای تشخیص چرم مرغوب و طبیعی حس لمس آن است. چرم طبیعی همانند یک پوست واقعی برخلاف چرم مصنوعی حسی گرم به دست منتقل می‌کند . چرم مصنوعی سرد تر و سخت تر است .
تفاوت بعدی مقاومت چرم طبیعی در برابر حرارت است و اگر به شعله نزدیک شود به راحتی شعله ور نمیشود و بویی شبیه سوختن مو می دهد ولی چرم مصنوعی راحت تر شعله ور شده و میسوزد.
اختلاف قیمتی بین این دو نیز بسیار زیاد است. محصولاتی هم که با چرم طبیعی تهیه میشوند بدلیل مقاومت بالا و زمان بر بودن تهیه آنها و خاص بودن دوخت آنها قیمت بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی